Een Amerikaanse bril

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
Hoe we zijn opgevoed is van invloed op onze kijk op de wereld. En dat beïnvloedt onze communicatie!


In mijn vorige blog ben ik ingegaan op hoe iedereen omgaat met de informatie die hij krijgt aangeboden. Iedereen filtert deze informatie op zijn eigen manier.

Hoe we zijn opgevoed

Een belangrijk filter hierbij wordt gevormd door de manier waarop we zijn opgevoed. Onze opvoeding bepaalt voor een behoorlijk deel onze overtuigingen. En onze overtuigingen bepalen hoe we naar de wereld kijken.

Amerika

Tijdens mijn vakantie in Amerika zijn me dingen opgevallen, die we in Nederland (over het algemeen) anders doen. Omdat een Amerikaan dit vanuit zijn opvoeding heeft meegekregen vindt hij deze dingen vanzelfsprekend (zo doe je dat!). Wij zijn geneigd om hier anders naar te kijken. Ons wereldbeeld is daarmee anders dan het wereldbeeld van een Amerikaan.

Wat me is opgevallen

Hieronder geef ik zomaar wat voorbeelden van zaken die me zijn opgevallen. Niets bijzonders, alleen hoe ons model van de wereld in dit soort (eenvoudige) zaken kan verschillen.
  • In een winkel.
    Als je in Amerika een winkel binnenkomt, zal je worden begroet met "Hallo, hoe gaat het met je?" Het is een begroeting, die je van een bekende verwacht. Daarna wordt dit meestal gevolgd door iets in de trant van "Hoe kan ik je helpen?". In Nederland bestaat de begroeting uit een knikje of een "Goedemorgen" of "Goedemiddag".

  • Kleren wassen.
    In de steden van Amerika is het heel gewoon, dat je je kleren wast in een wasserette. In Nederland doe je dat thuis. Als je tegen een Amerikaan zegt dat je net je kleding hebt gewassen, zal hij automatisch denken, dat je weg bent geweest.

  • "It's amazing!"
    Als een Amerikaan een gebeurtenis of iets dergelijks beschrijft, gebruikt hij termen als "geweldig", "fantastisch", "verbazingwekkend", "formidabel" en meer van dit soort termen. Een Nederlander zal dit soort woorden spaarzaam gebruiken.

  • De (zit)bank.
    Toen ik bij Amerikanen op visite was, was de bank bedekt met een plastic hoes. Ook de bijbehorende fauteuils waren hiermee bedekt. Ik werd uitgenodigd om op het plastic te gaan zitten.

  • Failliet gaan.
    Een Amerikaan die failliet gaat, wordt beschouwd als iemand, die het lef heeft om het te proberen. In Nederland is failliet gaan iets waar je liever niet over praat.
Het gaat mij er hier niet om, om de verschillen tussen Nederlanders en Amerikanen aan te geven. Het is ook niet bedoeld om een oordeel te geven over wat 'beter' is of juist niet. Waar het mij wel om gaat is dat we, door de manier waarop we zijn opgevoed, verschillen in onze overtuigingen en de manier 'waarop we de dingen doen'. Hierdoor kan het in de communicatie al snel gebeuren, dat je elkaar verkeerd begrijpt.

Interessant?

Ga bijvoorbeeld in je eigen relatie eens na hoe jouw wereldbeeld verschilt van dat van de ander.

Vind je nog veel meer rondom communicatie interessant, dan is onze NLP Opleiding wellicht iets voor jou.

(Foto credits FreeImages)