Het is beter om niet te falen

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
We zijn allen mensen. Niet alles wat we doen gaat altijd in één keer goed. Waar het om gaat is hoe we omgaan met het resultaat.


"Er is geen falen, er is alleen feedback". Dit is één van de vooronderstellingen van NLP. Is er echt geen falen? Is het dan bijvoorbeeld niet mogelijk om fouten te maken? Daar kan je op verschillende manieren tegenaan kijken.

Stel je voor dat je in een auto rijdt en je ziet het verkeerslicht niet. Op het allerlaatste moment zie je dat je door het rode licht rijdt, maar het is te laat om te reageren. Gelukkig gebeurt er niks. Heb je een fout gemaakt? Heb je gefaald? En als je tegen een andere auto was gebotst, had dat dan nog verschil gemaakt? Nog een situatie: je doet je uiterste best om een examen te halen, maar je haalt het nét niet. Heb je dan gefaald? Heb je een fout gemaakt?

Er zijn mensen, die vinden dat ze falen als dat wat ze doen niet tot succes leidt. Dus elke keer als zij niet bereiken wat ze voor ogen hadden, dan hebben ze gefaald. Helemaal aan de andere kant van het spectrum zie je de mensen, die geloven dat falen niet bestaat en het niet behalen van je doelstellingen je de mogelijkheid geeft om ervan te leren.

Als het niet goed is, dan is het fout.

Als je een voorstander bent van de gedachte dat 'het fout is als het niet goed is', loop je het risico, dat je vergeet te kijken naar wat er wel goed is gegaan. In het voorbeeld van het gemiste examen zou je bijvoorbeeld kunnen bedenken welk gedeelte van de examenstof je geen problemen heeft opgeleverd.

Als je alleen maar kunt zien dat je ergens in hebt gefaald, dan is dat een hard oordeel over jezelf, wat op geen enkele manier bijdraagt aan een positief (zelf)beeld. Alleen maar kijken naar wat niet goed is, is alsof je een doodlopende straat bent ingereden, waar geen uitweg meer mogelijk is.

Als het niet goed is, dan geeft ons dat feedback

Als je een voorstander bent van de gedachte dat 'als iets niet goed gaat dat je dit als feedback gebruikt', dan gebruik je de uitkomst van een gebeurtenis als terugkoppeling om na te gaan wat je kan veranderen om een volgende keer een ander resultaat te bereiken. Je gebruikt de uitkomst van de vorige poging om ervan te leren. Juist door ervan te leren vergroot je een volgende keer de kans op een door jou gewenst resultaat. Bovendien laat je op deze manier het (veelal negatieve) oordeel over jezelf achterwege. Want als je met de beste bedoelingen aan een actie of onderneming bent begonnen, dan is het niet nodig om jezelf te veroordelen als de uitkomst niet is, wat je er op voorhand van verwachtte, de intentie was immers positief!

Halleluja

Is het dan altijd alleen maar halleluja? Moet je dan altijd maar blij zijn, als iets helemaal anders loopt dan je denkt? Nee, natuurlijk niet. Je hoeft helemaal niet blij te zijn als je je hebt voorbereid op een examen en je haalt een onvoldoende, maar er is een groot verschil tussen niet blij zijn aan de ene kant en vinden dat je hebt gefaald aan de andere kant. Soms voelt het gewoon goed om even te balen, zolang je er maar niet in blijft hangen en bereid bent om op zoek te gaan naar een andere weg naar succes.

Wat kan je hiermee

Als je 'falen' kunt zien als feedback op je handelen, dan open je daarmee voor jezelf meer mogelijkheden om je toekomstige doelen te realiseren. Immers, feedback geeft inzicht in hoe je anders kunt handelen. Dit zorgt er voor dat je niet zo snel het gevoel krijgt in een doodlopende straat te staan.

Interessant?

Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.

(Foto Credits FreeImages)