Wat bedoel je eigenlijk?

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
We zeggen niet altijd wat we bedoelen. Feitelijk zeggen we meer niet dan wel. Welke boodschappen zitten er eigenlijk in onze communicatie?


Communiceren is eenvoudig. Je hebt een boodschap en die vertaal je in woorden. Kleine kinderen zijn daar heel goed in. Als een kind een snoepje van zijn ouders wil, dan zegt het kind: "Ik wil een snoepje". De boodschap is één-op-één onder woorden gebracht.

Actie en reactie

Deze manier van communiceren bevat twee aspecten. Het kind geeft een inhoudelijke boodschap (aspect 1) en wil dat je daar iets mee doet (aspect 2). Het gevolg van deze boodschap is, dat we het kind een snoepje geven. Of we zeggen om allerlei vaak heel goede redenen dan "Nee, want ...", gevolgd door de reden. Of we reageren met "Stop met zeuren, je hebt net nog een snoepje gehad".

Nou is het horen van "nee" voor een kind niet leuk. En op een gegeven moment ontwikkelt zich bij het kind een nieuw fenomeen. In plaats van te vragen om een snoepje, zegt het kind: "Ik heb een beetje honger". Hiermee wordt een nieuwe dimensie toegevoegd aan de communicatie.

Ik bedoel iets anders

Er ontstaat namelijk een verschil tussen dat wat het kind zégt en dat wat het kind bedóelt. In de communicatie is nu sprake van een inhoud en een niet uitgesproken deel dat iets zegt over het kind (in dit geval "Ik wil een snoepje"). Vervolgens hoopt het kind op een reactie. De communicatie bevat nu 3 aspecten, namelijk: de inhoud, wat zegt het kind over zichzelf en wat wil het kind dat je ermee doet.

De boodschap wordt als het ware verpakt, in dit geval door het oplaten van een soort proefballonnetje.

Ik zeg iets over jou

Stel je dan eens voor, dat je helemaal vergeet om het kind een snoepje te geven. Er gaat enige tijd voorbij en dan zegt het kind plotseling "Ik ben boos". Maar wat het kind bedoelt te zeggen is "Ik wil een snoepje en jij bent niet lief omdat je me geen snoepje geeft!"

Hiermee is het vierde aspect van communicatie toegevoegd, namelijk, wat wil ik met mijn boodschap over de ander zeggen! In dit geval zegt het kind "Ik vind jou niet lief!".

Hoe ouder hoe meer

Naarmate we ouder worden, gaan we steeds meer gebruik maken van deze (indirecte) manier van communiceren. We doen dat niet bewust. We gebruiken deze manier van communiceren omdat het een soort smeerolie in de communicatie is. We doen dit omdat het veiliger is (gevaar voor afwijzing), omdat het beleefder is (zij die vragen worden overgeslagen) of omdat het sociaal wenselijk is (sommige dingen zeg je niet).

Nieuwe schoenen

Stel je voor dat een vriendin nieuwe schoenen heeft gekocht en jij vindt ze afschuwelijk. De ander vraagt "Hoe vind je mijn nieuwe schoenen?" Zeg jij dan ( gebruik makend van alle vier aspecten) "Ik vind ze afschuwelijk. Ik zou deze schoenen nooit kopen. Jij hebt absoluut geen smaak. Doe die schoenen nooit meer aan!"? Waarschijnlijk niet. Je zegt eerder: "Wat apart." of "Ze passen goed bij je." of zelfs: "Wat leuk!"

Volgende week laat ik zien wat het effect is bij de persoon die de communicatie ontvangt!

Wat heb je hier aan?

Ga voor jezelf eens na, hoe vaak jij op deze manier communiceert. Ga ook eens na waarom je dat doet en bij wie en wanneer je dit het meest gebruikt. Wat zegt dat over jou?

Interessant?

Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.

Vind je nog veel meer rondom dit thema interessant, dan is onze NLP Opleiding wellicht iets voor jou.

(Foto Credits Foter)