Wat hoor je eigenlijk?

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
We hebben geleerd om niet alleen maar te luisteren naar wat er wordt gezegd. Wat horen we nog meer als er tegen ons wordt gesproken?


Deze blog is een vervolg op mijn vorige blog, waar ik het heb gehad over de vier aspecten, die je kan onderkennen binnen communicatie.

Wat zeg je eigenlijk

Kort gezegd komt het er op neer, dat als iemand iets zegt, dat er dan binnen de communicatie vier verschillende boodschappen aanwezig kunnen zijn:
  1. De inhoud van de boodschap
  2. Wat zegt de boodschap over de 'zender'
  3. Wat zegt de boodschap over de 'ontvanger'
  4. Wat wil de zender dat de ontvanger doet
Wat hoor je

Omdat we min of meer gewend zijn om indirect te communiceren, zal je je als ontvanger van de boodschap onmiddellijk gaan afvragen wat de zender eigenlijk bedoelt te zeggen. Op basis van onze ervaringen, onze kennis, de context van de situatie en de manier waarop de dingen worden gezegd (non-verbale communicatie), maken we een keuze waar we naar gaan 'luisteren'.

Dit proces is niet een bewust proces. Omdat we dit al vanaf ons kind-zijn doen, zijn we er heel goed in geworden om te luisteren naar de dingen die niet gezegd worden.

Wat is het koud hier

Een voorbeeld: je zit op kantoor en het raam staat open. Je collega, die tegenover je zit, zegt "Wat is het koud hier". Wat doe je?
  1. Je doet niks of je kijkt op de thermometer om te zien wat de temperatuur is.
  2. Je zegt tegen je collega "Doe je vest dan aan".
  3. Je zegt tegen je collega "Ik heb het helemaal niet koud".
  4. Je staat op en doet het raam dicht.
In bovenstaand voorbeeld reageer je steeds op een ander aspect van de communicatie. Als we ze stuk voor stuk bekijken, dan zou het volgende aan de hand kunnen zijn:
  1. Je reageert op de letterlijke boodschap. Je beschouwt het als informatie of je vraagt je af wat de temperatuur eigenlijk is.
  2. Je betrekt de boodschap op je collega. Je reageert alsof je collega zegt: "Ik heb het koud". Merk op dat je collega dat niet gezegd heeft.
  3. Je betrekt de boodschap op jezelf. Je reageert alsof je collega zegt: "Heb jij het (ook) koud?". Merk op dat je collega dat ook niet gezegd heeft.
  4. Je ziet de boodschap als een verzoek (of bevel). Je reageert alsof je collega zegt: "Het is hier zo koud omdat het raam openstaat. Wil je het raam dichtdoen?". Ook dit heeft je collega niet gezegd.
In drie van de vier gevallen, is er sprake van een reactie op iets dat niet gezegd is. Zelfs als we eerst zouden vragen "Zal ik het raam dicht doen?" proberen we te achterhalen wat er niet gezegd is.

Wat heb je hier aan?

Ga voor jezelf eens na, hoe jij luistert naar de boodschappen van een ander. Hoe reageer jij en bij wie? Is er een manier van reageren die er uitspringt? Wat zegt dat over jou?

Interessant?

Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.

Vind je nog veel meer rondom dit thema interessant, dan is onze NLP Opleiding wellicht iets voor jou.

(Foto Credits Foter)