Hoe we langs elkaar heen praten

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
Langs elkaar heen praten (en luisteren) zijn een bron van onenigheid. Hoe komt dat eigenlijk en wat kan je eraan doen.


In mijn twee vorige blogs heb ik het gehad over 'wat iemand (niet) zegt' en over 'wat iemand hoort dat niet gezegd wordt'.

Deze twee ingrediënten zijn de basisbestanddelen van miscommunicatie en zijn een belangrijke bron van onenigheid binnen een relatie.

Pff, ik ben moe

Een voorbeeld: man en vrouw werken beiden en komen aan het einde van de dag tegelijkertijd thuis. De één zegt "Pff, wat ben ik moe". De ander trekt een verongelijkt gezicht en snauwt "Oké, dan maak ik het eten wel". Het verloop van de avond laat zich raden.

Wat de één zegt

De boodschap lijkt zo duidelijk. De ene partner is moe. Laten we er eens van uitgaan, dat die partner heeft gedacht: ik ben moe, ik heb helemaal geen zin om eten te maken, ik wil liever uit eten, ik hoop dat de ander dat ook wil en dat de ander zegt "zullen we ergens gaan eten?"

Zie de vier aspecten van de communicatie: (1) de boodschap, (2) wat zeg ik over mezelf, (3) wat zeg ik over de ander en (4) wat wil ik dat de ander doet.

Wat de ander hoort

Natuurlijk hoort de ander de boodschap wel. Maar de ander hoort kennelijk nog meer. Laten we er eens van uitgaan, dat de ander het volgende 'hoort': ik ben moe, ik ben veel vermoeider dan jij want mijn werk is zwaarder, jij hebt altijd veel meer energie en jouw werk is lichter, kan jij vanavond voor het eten zorgen?".

Herken ook hier de vier aspecten van de communicatie: (1) de boodschap, (2) wat vindt de ander over zichzelf, (3) wat zegt de ander over mij en (4) wat wil de ander dat ik doe.

Dichter langs elkaar heen praten

Wat de één niet zegt is iets anders dan wat de ander hoort dat niet is gezegd. Door aspecten van de communicatie weg te laten, geef je de ander de mogelijkheid om deze gaten 'op te vullen'. Alleen worden deze gaten vaak niet opgevuld zoals jij dat graag wil.

Als je praat met elkaar, zorg er dan voor dat je meer aspecten van de communicatie meeneemt. Op deze manier zal de ander veel minder geneigd zijn, om de niet uitgesproken aspecten zelf in te vullen. Je praat dan als het ware 'dichter langs elkaar heen'.

In het gegeven voorbeeld, had de één kunnen zeggen: "Pff ik ben moe, zullen we uit eten gaan". In deze zin zit aspect (1) en aspect (4) opgenomen. De kans dat de ander dan verongelijkt zou zijn, is dan waarschijnlijk een stuk minder (hoewel nog steeds mogelijk).

Misschien wordt het een beetje lastig, als de één daadwerkelijk alleen maar had willen zeggen dat-ie echt moe is, zonder verdere bedoeling. Bedenk eens, waarmee je de zin dan nog had kunnen aanvullen.

Wat heb je hier aan?

Herken je dit soort situaties? Dat je een boodschap geeft, waar de ander - voor jouw gevoel - heel vreemd op reageert? Tien tegen één, dat de ander reageert op een ander aspect dan jij verwacht. Probeer er dan eens achter te komen op welk aspect dat is, wat jij er (niet) over hebt gezegd en wat de ander daarover heeft 'gehoord'. Doe dat samen met je partner. Wie weet helpt het!

Interessant?

Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.

Vind je nog veel meer rondom dit thema interessant, dan is onze NLP Opleiding wellicht iets voor jou.

(Foto credits: Foter)